KOTIOTTELUN JÄRJESTÄMINEN 

Kotiotteluun tarvitaan minimissään kaksi toimitsijaa; kirjuri, joka pitää sähköistä pelipöytäkirjaa sekä ajanottaja. Tämän lisäksi ottelu saattaa edellyttää hyökkäysaikakellon pitämistä sekä tilastointia.

Sivun sisältö:

  1. Kirjurin tehtävät
  2. Ajanottajan tehtävät
  3. Heittokellon pitäjän tehtävät
  4. Joukkuejohtajan tehtävät


Kirjurin tehtävät

  • Tutustu eSCO-järjestelmään

  • Ota kynä ja paperia varalta mukaan pelipaikalle

  • Ota kannettava tietokone tai tabletti pelipaikalle, jolla voit käyttää eSCOa. (Jos sinulla ei ole sopivaa laitetta, ota oman joukkueen JoJoon yhteyttä hyvissä ajoin ennen peliä.) Linkit eSCOn ohjeisiin löytyvät täältä.

  • Pelin aikana kirjuri merkitsee tapahtumat pöytäkirjaan.

Kiteytettynä

  • Saavu paikalle ajoissa ja testaa, että eSCO toimii.
  • Avaa ottelu eSCOssa
  • Merkitse pöytäkirjaan, kun pelaaja tulee ensimmäisen kerran kentälle
  • Merkitse pöytäkirjaan kaikki pelaajien tekemät korit ja saamat virheet
  • Sulje peli ottelu jälkeen.

Mikäli tarvitset lisäaikaa pelin aikana tai olet epävarma jostain, tuomarilta saa aina kysyä apua.


Ajanottajan tehtävät

  • Saavu paikalle ajoissa

  • Tutustu ajanottolaitteeseen ja pistetauluun ennen peliä

  • Varmista, että paikalla on suuntanuoli ja joukkuevirhemerkit

Kiteytettynä

  • Kello käyntiin, kun pallo osuu kentällä olevaan pelaajaan

  • Kello seis aina kun tuomari viheltää pilliin sekä ottelun kahden (2) viimeisen minuutin aikana onnistuneesta korista (tällä estetään ajanpeluuta)

  • Pallonhallinta vuorotellen molemmille joukkueille.


Heittokellon pitäjän tehtävät

  • Saavu paikalla ajoissa ja testaa heittokellon toiminta

  • Hoida heittokelloa pelin aikana

Kiteytettynä

  • Käynnistä hyökkäysaika aina joukkueen saadessa pallonhallinnan

  • Sammuta hyökkäysaikanäyttö pallon osuessa korirenkaaseen

  • Aseta hyökkäysaika 14 sekuntiin, mikäli hyökkäävä joukkue saa uuden pallon hallinnan (esim. levypallon), muuten 24 sekunttia. 


Joukkuejohtajan tehtävät

  • Valmista, että riittävä määrä toimitsijoita on paikalla

  • Varmista, että vierasjoukkue osaa paikalle, pääsee sisälle ja löytää pukukoppiin

  • Varmista, että toimitsijoilla on tarvittavat työvälineet

Kiteytettynä

  • Varmista, että homma toimii ja delegoi sopivasti!